A 7.évfolyam rajz óráin az első félévben az emberi test volt a fő téma, rajzoltuk egymást, néztünk arányokat, de a vége egy kis móka volt, karikatúrát és emberi tulajdonságokkal felruházott állatokat kellett rajzolni, de aztán előbb befejezték a lányok a munkát és kértek egy kis festéket és egy üveglapot. Nem vagyok én semmi jónak elrontója, szeretem, amikor van önálló gondolat, van ötlet, van kedv hozzá, úgyhogy már nyomták is a festék pöttyöket a lapra és már kezdődhetett is a szabad alkotás, a színekkel való játék. Szabadon! Jó volt látni őket, ahogyan egy emberként dolgoztak, a kezek keresztbe kasul a cél érdekében. Két éve tanítom már őket, sőt ez már a harmadik, és látom rajtuk, hogy biztonsággal mernek szabadon gondolkodni, szabadon alkotni, amit tanítottam nekik, mert ebben hiszek, ennek látom értelmét, nem a sablonos rajzoknak, a lemásolt, egyforma képeknek. A mai változó világban, ahol semmi sem biztos, semmi sem tervezhető nagyon jó képesség, ha az ember megtanul szabadon gondolkodni, problémát megoldani, gyorsan dönteni, bátran kísérletezni. Ezt, ha a gyerekek ösztönszerűen elsajátítják az alkotáson keresztül, akkor más, talán sokkal fontosabb helyzetekben is elő tudják húzni a tarsolyukból. Ebben tudom őket segíteni a rajzórákon, ezért tartom fontosnak a “művészetek művelését”.

Színterápia és szabad alkotás – Amikor a festék átveszi az irányítást

Hogyan születik önfeledt művészet a tanóra végén?

Mi történik, ha szabadjára engedjük a kreativitást?

Képzeld el a jelenetet: befejezed a tervezett tananyagot, és a diákok ahelyett, hogy az órát várnák, festéket és üveglapot kérnek. Mit teszel? Nálunk a válasz egyértelmű: adjuk a festéket, és nézzük, mi történik!

A tervezett út és a váratlan fordulat

A 7. évfolyam rajzóráin első félévben az emberi test állt a középpontban:

  • Egymás rajzolása
  • Testarányok megismerése
  • Karikatúrák készítése
  • Emberi tulajdonságokkal felruházott állatok ábrázolása

Aztán jött a fordulat. A lányok hamarabb végeztek, és nem akarták elvesztegetni a maradék időt. Festéket és üveglapot kértek – és kezdődhetett a színekkel való szabad játék.

Szabadon! Ez a kulcsszó

Lenyűgöző volt látni, ahogy a diákok egyként dolgoztak. Kezek nyúltak keresztül-kasul az üveglapon, pöttyentettek, húztak, kentek, kevertek – mindezt a közös alkotás érdekében.

Három éve dolgozom már ezzel az osztállyal, és látom rajtuk a fejlődést: ma már biztonsággal mernek szabadon gondolkodni és alkotni. Ez volt a célom – nem a sablonos rajzok, nem a lemásolt, egyforma képek készítése.

Miért fontos a szabad alkotás?

Gyorsan változó világunkban semmi sem biztos, semmi sem tervezhető előre. Ezért kulcsfontosságú képességek:

  • Szabadon gondolkodni
  • Problémákat megoldani
  • Gyorsan dönteni
  • Bátran kísérletezni

Ha a gyerekek ezeket a készségeket ösztönösen elsajátítják az alkotás folyamatában, akkor később, talán sokkal fontosabb helyzetekben is elő tudják hívni őket.

A művészet több mint rajzolás

A művészeti nevelés nem pusztán technikai készségek átadásáról szól. Önismeretet, rugalmasságot, kreativitást fejleszt – olyan alaptulajdonságokat, amelyek az élet minden területén nélkülözhetetlenek.

A színterápia ereje

A szabad festés nem csupán játék – valódi terápiás hatása van:

  • Csökkenti a stresszt
  • Kifejezési lehetőséget ad az érzelmeknek
  • Erősíti az önbizalmat
  • Fejleszti a kreativitást
  • Összekovácsolja a közösséget

Ez a spontán színterápia-foglalkozás többet adott a diákoknak, mint gondolnánk. Nem csak alkottak – tanultak önmagukról és egymásról is.

Műhelyvezető tanár: Kollár Bori
Alkotók: 7. évfolyam
Időpont: 2024. őszi félév