A 7.évfolyam rajz óráin az első félévben az emberi test volt a fő téma, rajzoltuk egymást, néztünk arányokat, de a vége egy kis móka volt, karikatúrát és emberi tulajdonságokkal felruházott állatokat kellett rajzolni, de aztán előbb befejezték a lányok a munkát és kértek egy kis festéket és egy üveglapot. Nem vagyok én semmi jónak elrontója, szeretem, amikor van önálló gondolat, van ötlet, van kedv hozzá, úgyhogy már nyomták is a festék pöttyöket a lapra és már kezdődhetett is a szabad alkotás, a színekkel való játék. Szabadon! Jó volt látni őket, ahogyan egy emberként dolgoztak, a kezek keresztbe kasul a cél érdekében. Két éve tanítom már őket, sőt ez már a harmadik, és látom rajtuk, hogy biztonsággal mernek szabadon gondolkodni, szabadon alkotni, amit tanítottam nekik, mert ebben hiszek, ennek látom értelmét, nem a sablonos rajzoknak, a lemásolt, egyforma képeknek. A mai változó világban, ahol semmi sem biztos, semmi sem tervezhető nagyon jó képesség, ha az ember megtanul szabadon gondolkodni, problémát megoldani, gyorsan dönteni, bátran kísérletezni. Ezt, ha a gyerekek ösztönszerűen elsajátítják az alkotáson keresztül, akkor más, talán sokkal fontosabb helyzetekben is elő tudják húzni a tarsolyukból. Ebben tudom őket segíteni a rajzórákon, ezért tartom fontosnak a “művészetek művelését”.
Színterápia és szabad alkotás – Amikor a festék átveszi az irányítást
Hogyan születik önfeledt művészet a tanóra végén?
Mi történik, ha szabadjára engedjük a kreativitást?
Képzeld el a jelenetet: befejezed a tervezett tananyagot, és a diákok ahelyett, hogy az órát várnák, festéket és üveglapot kérnek. Mit teszel? Nálunk a válasz egyértelmű: adjuk a festéket, és nézzük, mi történik!
A tervezett út és a váratlan fordulat
A 7. évfolyam rajzóráin első félévben az emberi test állt a középpontban:
- Egymás rajzolása
- Testarányok megismerése
- Karikatúrák készítése
- Emberi tulajdonságokkal felruházott állatok ábrázolása
Aztán jött a fordulat. A lányok hamarabb végeztek, és nem akarták elvesztegetni a maradék időt. Festéket és üveglapot kértek – és kezdődhetett a színekkel való szabad játék.
Szabadon! Ez a kulcsszó
Lenyűgöző volt látni, ahogy a diákok egyként dolgoztak. Kezek nyúltak keresztül-kasul az üveglapon, pöttyentettek, húztak, kentek, kevertek – mindezt a közös alkotás érdekében.
Három éve dolgozom már ezzel az osztállyal, és látom rajtuk a fejlődést: ma már biztonsággal mernek szabadon gondolkodni és alkotni. Ez volt a célom – nem a sablonos rajzok, nem a lemásolt, egyforma képek készítése.
Miért fontos a szabad alkotás?
Gyorsan változó világunkban semmi sem biztos, semmi sem tervezhető előre. Ezért kulcsfontosságú képességek:
- Szabadon gondolkodni
- Problémákat megoldani
- Gyorsan dönteni
- Bátran kísérletezni
Ha a gyerekek ezeket a készségeket ösztönösen elsajátítják az alkotás folyamatában, akkor később, talán sokkal fontosabb helyzetekben is elő tudják hívni őket.
A művészet több mint rajzolás
A művészeti nevelés nem pusztán technikai készségek átadásáról szól. Önismeretet, rugalmasságot, kreativitást fejleszt – olyan alaptulajdonságokat, amelyek az élet minden területén nélkülözhetetlenek.
A színterápia ereje
A szabad festés nem csupán játék – valódi terápiás hatása van:
- Csökkenti a stresszt
- Kifejezési lehetőséget ad az érzelmeknek
- Erősíti az önbizalmat
- Fejleszti a kreativitást
- Összekovácsolja a közösséget
Ez a spontán színterápia-foglalkozás többet adott a diákoknak, mint gondolnánk. Nem csak alkottak – tanultak önmagukról és egymásról is.
Műhelyvezető tanár: Kollár Bori
Alkotók: 7. évfolyam
Időpont: 2024. őszi félév