„Az elemek” projekthét


Az 5-6. osztályos diákjaink izgalmas tudományos kalandja.

A téli projekthéten az 5. és 6. osztályos tanulóink egy rendkívül tartalmas és élménygazdag természettudományos projektben vettek részt, melynek témája „Az elemek” volt.

Hétfő: A hetet egy átfogó bevezetéssel indítottuk, ahol a diákok megismerkedtek a kémiai elemek fogalmával és eredetével. Minden tanuló saját elemet kapott – hidrogént, szenet, oxigént, alumíniumot, szilíciumot, vasat vagy rezet – amit a hét során részletesen tanulmányozhatott. A diákokat csoportokba és párokba osztottuk, akik a hét során együtt dolgoztak.

Hétfő-Kedd: Izgalmas kísérleti napok következtek, ahol a diákok látványos tudományos bemutatókon vehettek részt. A kísérletek között szerepeltek:

  • Elektromágnesek és motorok készítése
  • Üveg és homok olvasztása
  • Anyagok oldása erős savban
  • Különböző gázok gyűjtése és égési tulajdonságaik szemléltetése
  • Látványos kémiai reakciók és robbanások
  • Termit égetése
  • Elektromos vezetőképesség vizsgálata
  • Sűrűségi vizsgálatok
  • Réz oxidálása elektromossággal

Szerda: A diákok a Magyar Természettudományi Múzeumba látogattak, ahol fotós kincskeresés formájában fedezték fel a tanulmányozott elemekhez kapcsolódó ásványokat és kristályokat.

Csütörtök-Péntek: A hét zárásaként a tanulók csoportokban posztereket készítettek saját elemükről, melyeket bemutattak társaiknak. Emellett rövid tanórákat is tartottak egymásnak, ahol az adott elemről tanultakat adhatták át egymásnak.

A projekthét előtt sok diákunk nem ismerte az atomok és elemek fogalmát, a hét végére azonban a többség már jól értette az elem, atom, protonok, neutronok és elektronok koncepcióját, valamint alapszinten megismerkedett a periódusos rendszerrel is.

A tanulók angol, természettudomány és természetismeret tantárgyakból kaptak értékelést a héten nyújtott teljesítményük alapján, figyelembe véve a posztereket, tanórákat, óraterveket, szóbeli prezentációt, múzeumi feladatokat és az általános részvételt.

A projekthét számos sikert hozott: a látványos kísérletek maradandó élményt jelentettek a diákoknak, lelkesen vettek részt a múzeumi programokon, és sok kiváló prezentáció született. Bár néhány csoportnál motivációs nehézségeket tapasztaltunk, és nem minden kiegészítő feladat készült el, összességében a diákok pozitív visszajelzései és lelkesedése igazolta a projekthét sikerét.

A hét nemcsak a tudományos ismeretek bővítését szolgálta, hanem értékes közösségépítő hatása is volt, erősítve a diákok közötti, valamint a diákok és tanárok közötti kapcsolatot.


Köszönjük minden résztvevő diáknak a lelkes közreműködést, és reméljük, hogy az itt szerzett élmények és tudás hosszú távon is velük marad!

,