A 7. évfolyam első félévének témája az ember. Néztünk arányokat, rajzoltunk portrét, krokiztunk, karikatúrákat készítettünk egymásról, megnéztük a művészettörténet nagy alkotásait, mégis a legizgalmasabb az volt, amikor térbe helyeztük az emberi testet és agyaggal dolgoztunk. A primitív ábrázolási mód egy olyan játszótér volt a gyerekeknek, ahol némi kis humor is belefért, sőt még a száradáskor repedt darabokat is így, több darabban is tudom értékelni művészeti alkotásként, mert látszik benne az a gondolat, amin végigmentek a diákok mua közben és tulajdonképpen ez a fontos, nem pedig a végeredmény. A tudatos testkép kialakulásában ezek a feladatok sokat segítenek.

Az agyagozásban eddig dísztárgyakat és használati tárgyakat készítettünk az alsóbb évfolyamokon, itt a 7. osztályban kezdtünk el a szobrászattal ismerkedni. Nem egy könnyű műfaj, de ha kellőképpen beleássuk magunkat izgalmas és látványos végeredmény születik. Ezek a mostani darabok most egy tengerparti hangulatban lettek befotózva a fekvő és ülő formátum miatt, valahogy olyan érzést keltettek, mintha a tengerparton üldögélő, strandoló figurák keltke volna életre a gyerekek kezei között.

Emberábrázolás agyagból – A 7. évfolyam művészeti kalandja

Amikor a test formái a kezünk alatt kelnek életre

Az emberi test felfedezése a művészetben

A 7. évfolyam első félévében izgalmas útra indultunk: az emberi test művészeti ábrázolását fedeztük fel. A féléves utazás során a diákok:

  • Tanulmányozták az emberi test arányait
  • Portrékat rajzoltak egymásról
  • Gyors krokikat készítettek
  • Humoros karikatúrákat alkottak
  • Megismerkedtek a művészettörténet nagy emberábrázolásaival

Bár mindez lenyűgöző volt, a legizgalmasabb kaland akkor kezdődött, amikor a síkból átléptünk a térbe – és agyaggal kezdtünk dolgozni.

A primitív emberszobrászat szabadsága

Mi történik, amikor fiatal alkotók agyagot kapnak a kezükbe azzal a feladattal, hogy embert formáljanak? Valami egészen különleges!

A primitív ábrázolásmód igazi játszótérré vált a gyerekek számára. Ebben a térben:

  • Szabadon kísérletezhettek az arányokkal
  • Belecsempészhettek egy kis humort
  • Felfedezhették az anyag viselkedését és korlátait
  • Kifejezőerőt adhattak a legegyszerűbb formáknak is

Amikor a repedés is érték

Az agyag különleges anyag – száradás közben olykor megreped, átalakul. A hagyományos kerámia szemléletben ez hibának számítana, de mi másként tekintünk rá.

A repedt, több darabra tört alkotásokat is értékesnek tartjuk, hiszen ezek is részei a művészeti folyamatnak. Miért? Mert a lényeg nem csupán a végeredmény, hanem:

  • A gondolati út, amin a diákok végigjártak
  • A problémák, amelyekkel szembesültek és megoldottak
  • A tapasztalat, amit az anyaggal való munkában szereztek
  • Az önkifejezési kísérlet, amely kézzelfogható formát öltött

A tengerpart agyagfigurái

Az elkészült alkotások különös hangulatot árasztottak – valahogy természetesen illeszkedtek egy képzeletbeli tengerparti jelenetbe. A fekvő és ülő pózok, a pihenő testtartások egy strandoló embercsoport képét idézték.

Ez inspirált minket, hogy a fotózáshoz tengerparti hangulatot teremtsünk. Így keltek életre a diákok kezei között született figurák, mintha csak a homokban napozó, pihenő alakok lennének.

Az agyagtól a szobrászatig – egy új szint

Az alsóbb évfolyamokon elsősorban dísztárgyakat és használati tárgyakat készítettünk agyagból. A 7. osztály jelenti azt a mérföldkövet, amikor elkezdünk ismerkedni a szobrászattal.

Ez nem könnyű műfaj – komoly kihívásokat rejt:

  • A három dimenzió kezelése
  • Az alak statikai egyensúlyának megteremtése
  • Az arányok helyes kialakítása
  • Az anyag korlátainak és lehetőségeinek felismerése

De ha kellőképpen beleássuk magunkat, izgalmas és látványos végeredmény születik – ahogy azt diákjaink munkái is bizonyítják.

Több mint művészet – testkép és önismeret

Az emberi test ábrázolása több mint egy művészeti feladat. Ezek a gyakorlatok nagyban hozzájárulnak a tudatos testkép kialakulásához. A diákok:

  • Megfigyelik és megértik az emberi test szerkezetét
  • Reflektálnak saját testükre és mások testére
  • Esztétikai szempontból vizsgálják a testformákat
  • Elfogadóbbá válnak a különböző testalkatokkal szemben

Ez különösen fontos ebben az életkorban, amikor a testkép és az önértékelés szorosan összefonódik.

Műhelyvezető: Kollár Bori
Résztvevők: 7. évfolyam művészeti csoportja
Időszak: 2024/25-ös tanév első féléve