A 7. évfolyam első félévének témája az ember. Néztünk arányokat, rajzoltunk portrét, krokiztunk, karikatúrákat készítettünk egymásról, megnéztük a művészettörténet nagy alkotásait, mégis a legizgalmasabb az volt, amikor térbe helyeztük az emberi testet és agyaggal dolgoztunk. A primitív ábrázolási mód egy olyan játszótér volt a gyerekeknek, ahol némi kis humor is belefért, sőt még a száradáskor repedt darabokat is így, több darabban is tudom értékelni művészeti alkotásként, mert látszik benne az a gondolat, amin végigmentek a diákok mua közben és tulajdonképpen ez a fontos, nem pedig a végeredmény. A tudatos testkép kialakulásában ezek a feladatok sokat segítenek.
Az agyagozásban eddig dísztárgyakat és használati tárgyakat készítettünk az alsóbb évfolyamokon, itt a 7. osztályban kezdtünk el a szobrászattal ismerkedni. Nem egy könnyű műfaj, de ha kellőképpen beleássuk magunkat izgalmas és látványos végeredmény születik. Ezek a mostani darabok most egy tengerparti hangulatban lettek befotózva a fekvő és ülő formátum miatt, valahogy olyan érzést keltettek, mintha a tengerparton üldögélő, strandoló figurák keltke volna életre a gyerekek kezei között.
Emberábrázolás agyagból – A 7. évfolyam művészeti kalandja
Amikor a test formái a kezünk alatt kelnek életre
Az emberi test felfedezése a művészetben
A 7. évfolyam első félévében izgalmas útra indultunk: az emberi test művészeti ábrázolását fedeztük fel. A féléves utazás során a diákok:
- Tanulmányozták az emberi test arányait
- Portrékat rajzoltak egymásról
- Gyors krokikat készítettek
- Humoros karikatúrákat alkottak
- Megismerkedtek a művészettörténet nagy emberábrázolásaival
Bár mindez lenyűgöző volt, a legizgalmasabb kaland akkor kezdődött, amikor a síkból átléptünk a térbe – és agyaggal kezdtünk dolgozni.
A primitív emberszobrászat szabadsága
Mi történik, amikor fiatal alkotók agyagot kapnak a kezükbe azzal a feladattal, hogy embert formáljanak? Valami egészen különleges!
A primitív ábrázolásmód igazi játszótérré vált a gyerekek számára. Ebben a térben:
- Szabadon kísérletezhettek az arányokkal
- Belecsempészhettek egy kis humort
- Felfedezhették az anyag viselkedését és korlátait
- Kifejezőerőt adhattak a legegyszerűbb formáknak is
Amikor a repedés is érték
Az agyag különleges anyag – száradás közben olykor megreped, átalakul. A hagyományos kerámia szemléletben ez hibának számítana, de mi másként tekintünk rá.
A repedt, több darabra tört alkotásokat is értékesnek tartjuk, hiszen ezek is részei a művészeti folyamatnak. Miért? Mert a lényeg nem csupán a végeredmény, hanem:
- A gondolati út, amin a diákok végigjártak
- A problémák, amelyekkel szembesültek és megoldottak
- A tapasztalat, amit az anyaggal való munkában szereztek
- Az önkifejezési kísérlet, amely kézzelfogható formát öltött
A tengerpart agyagfigurái
Az elkészült alkotások különös hangulatot árasztottak – valahogy természetesen illeszkedtek egy képzeletbeli tengerparti jelenetbe. A fekvő és ülő pózok, a pihenő testtartások egy strandoló embercsoport képét idézték.
Ez inspirált minket, hogy a fotózáshoz tengerparti hangulatot teremtsünk. Így keltek életre a diákok kezei között született figurák, mintha csak a homokban napozó, pihenő alakok lennének.
Az agyagtól a szobrászatig – egy új szint
Az alsóbb évfolyamokon elsősorban dísztárgyakat és használati tárgyakat készítettünk agyagból. A 7. osztály jelenti azt a mérföldkövet, amikor elkezdünk ismerkedni a szobrászattal.
Ez nem könnyű műfaj – komoly kihívásokat rejt:
- A három dimenzió kezelése
- Az alak statikai egyensúlyának megteremtése
- Az arányok helyes kialakítása
- Az anyag korlátainak és lehetőségeinek felismerése
De ha kellőképpen beleássuk magunkat, izgalmas és látványos végeredmény születik – ahogy azt diákjaink munkái is bizonyítják.
Több mint művészet – testkép és önismeret
Az emberi test ábrázolása több mint egy művészeti feladat. Ezek a gyakorlatok nagyban hozzájárulnak a tudatos testkép kialakulásához. A diákok:
- Megfigyelik és megértik az emberi test szerkezetét
- Reflektálnak saját testükre és mások testére
- Esztétikai szempontból vizsgálják a testformákat
- Elfogadóbbá válnak a különböző testalkatokkal szemben
Ez különösen fontos ebben az életkorban, amikor a testkép és az önértékelés szorosan összefonódik.
Műhelyvezető: Kollár Bori
Résztvevők: 7. évfolyam művészeti csoportja
Időszak: 2024/25-ös tanév első féléve