A 8.évfolyam specializáció csoportom feladata az első félévben az volt, hogy találjanak maguknak egy olyan projektet, egy olyan célt, amit kifejtenek a művészet, azon belül is a kerámiázás nyelvén. Elsőre ez nehéznek és túl komplex feladatnak bizonyult, de végül nagyon szép és igényes alkotások születtek. Fontosnak tartom, hogy a tervezés folyamatát elsajátítsák, az úgynevezett “design thinking” metódust. Ez egy olyan sorvezető, aminek segítségével végig tudnak menni egy folyamaton a kutatástól a kivitelezésig. Ezt már nagyon sok helyen alkalmazzák, így maga az út volt a cél, nem feltétlenül a végeredmény. Ennek ellenére magas színvonalú tárgyak születtek, ami számomra külön öröm, mert jó látni a diákjaim fejlődését évről évre, ahogyan a kezük munkája fejlődik, alakul, ahogyan a személyiségük is egyre inkább kibontakozik.

Kintsugi – azaz a törött tárgy érték

Ha csupán röviden szeretnénk megfogalmazni, akkor a kintsugi/kincugi nem más, mint a törött kerámiák javításának művészete. Ez a japán művészet azonban sokkal több egy porított arannyal vagy éppen platinával való ragasztásnál és javításnál. Sokkal inkább filozófia, életbölcsesség, tanítás, hiszen a kintsugi a tárgy történeteként kezeli a törést, a sérülést. A felhasznált technika a ragasztással gyógyítja, javítja a hibákat, mégsem próbálja meg elrejteni azokat.

A kintsugi ezáltal igen értékes gondolatot közvetít: elfogadja, sőt, egyenesen szerethetővé teszi a hibásat, a tökéletlent.

teljes cikk: https://mindsetpszichologia.hu/kintsugi-az-aranyragasztas-muveszetenek-tanitasa-hetkoznapjaink-soran

Kintsugi projekt – Amikor a törött kerámia értékké válik

Az arannyal javított törések története a 8. évfolyam műhelyében

Projekt alapú tanulás a kerámiakészítésben

Mi történik, amikor a 8. évfolyamos diákok teljes szabadságot kapnak egy művészeti projekt megvalósításához? Eleinte talán bizonytalanság és a túl sok lehetőség okozta bénultság – de aztán valami egészen különleges születik.

Az első félévi specializációs órákon különleges feladatot kaptak a diákok: találjanak maguknak egy olyan projektet, célt, amit a kerámiaművészet nyelvén fogalmazhatnak meg. Ez az önálló projektválasztás eleinte nehéz és túl komplex kihívásnak bizonyult, de a folyamat során a diákok megtalálták saját hangjukat és irányukat.

Design thinking – a folyamat mint cél

A projekt során a hangsúly nem csupán a végeredményen volt, hanem a tervezés teljes folyamatán. A diákok a „design thinking” módszertanát követték, ami öt fő lépésből áll:

  1. Empátia – A probléma vagy igény mélyebb megértése
  2. Probléma-meghatározás – A valódi kihívás azonosítása
  3. Ötletelés – Kreatív megoldások keresése
  4. Prototípus-készítés – Az elképzelés fizikai megvalósítása
  5. Tesztelés – A prototípus próbája és finomítása

Ez a módszertan nem csak a művészetben, hanem az üzleti életben, a technológiában és számos más területen is használatos – így diákjaink egy valóban hasznos, életre szóló készséget sajátíthattak el.

Kintsugi – filozófia agyagból és aranyból

A különböző projektek közül kiemelkedett a japán kintsugi technika iránti érdeklődés. De mi is pontosan a kintsugi?

A kintsugi (vagy kincugi) a törött kerámiák javításának japán művészete. De ez sokkal több egyszerű javításnál. Amikor egy kerámia eltörik, nem eldobják vagy elrejtik a sérülést – hanem arannyal vagy platinával ragasztják össze, kiemelve és ünnepelve a törés vonalait.

A tökéletlenség elfogadásának művészete

A kintsugi mögött rejlő filozófia különösen értékes gondolatot közvetít:

  • Elfogadja, sőt, kifejezetten értékessé teszi a hibásat, a tökéletlent
  • A törést nem hibaként, hanem a tárgy történetének részeként kezeli
  • A sérülések nem elrejtendő dolgok, hanem a megélt élet jelei

Ez a szemlélet különösen fontos lehet a kamaszkor időszakában, amikor a diákok gyakran küzdenek a tökéletesség elérhetetlen ideáljával.

A projekt megvalósítása

A diákok önállóan haladtak végig a kintsugi-projekt lépésein:

  1. Kutatás – Információgyűjtés a technikáról és filozófiáról
  2. Tervezés – Milyen kerámiatárgyat készítsenek, amit később „javítani” fognak?
  3. Kivitelezés – A kerámia elkészítése, szárítása, égetése
  4. Törés – A kész tárgy szándékos eltörése (ami nem is olyan egyszerű)
  5. Javítás – A darabok összeillesztése aranyporral kevert ragasztóval

Ez a folyamat különleges tanulási élményt jelentett, hiszen a diákoknak tudatosan kellett szembenézniük azzal a gondolattal, hogy a nagy gonddal elkészített alkotásukat el fogják törni.

Alkotás és személyiségfejlődés kéz a kézben

Különösen örömteli látni, ahogy évről évre fejlődik a diákok kézügyessége, technikai tudása, és velük együtt személyiségük is egyre inkább kibontakozik. A kintsugi projekt különösen alkalmas volt arra, hogy a diákok:

  • Megtapasztalják a türelem és precizitás fontosságát
  • Tanuljanak a hibákból és a váratlan fordulatokból
  • Elfogadóbbá váljanak a tökéletlenségekkel szemben
  • Képesek legyenek a „kudarcot” a folyamat értékes részének tekinteni

Bár a hangsúly a folyamaton volt, a végeredmény sem maradt el – magas színvonalú, gyönyörű alkotások születtek, amelyek méltán váltottak ki elismerést.

A kintsugi üzenete mindennapjainkban

A kintsugi filozófiája túlmutat a kerámiakészítésen. Ahogy a Mindset Pszichológia cikkében is olvasható, ez a szemlélet a mindennapjainkban is alkalmazható:

„A kintsugi ezáltal igen értékes gondolatot közvetít: elfogadja, sőt, egyenesen szerethetővé teszi a hibásat, a tökéletlent.”

Ez az üzenet nemcsak a tárgyainkra, hanem önmagunkra és egymásra is vonatkoztatható – talán ez a projekt legértékesebb tanulsága.

Műhelyvezető: Kollár Bori
Résztvevők: 8. évfolyam specializációs csoport
Időszak: 2024/25-ös tanév első féléve