Szeretem a művészeti projekteket valami történethez, tanulsághoz vagy esetleg olyan háttér tudáshoz, tudományos történethez kötni, amivel más területeket is be tudunk kapcsolni a tanulási folyamatba. Így történt, hogy hoztam a 9-10. évfolyam specializáció órára egy történetet, amit én humánökológia tanulmányaim során hallottam. A Húsvét – szigetek (Rapa Nui )lakosságáról szólt a történet, hogy hogyan sikerült önmagukat elpusztítani azáltal, hogy túlnövekedett a népességük. A feladat pedig az volt, hogy az ott található Moai szobrokat kellett újragondolni és az iskolai építkezések során megmaradt itong téglákból szobrokat kellett készíteni, majd Kele István tanár úr bevezette őket a mikrocementezés világába, amivel egy finomabb, szoborszerűbb felületet hoztunk létre.

A szobrokról itt olvasható több információ: https://hu.wikipedia.org/wiki/Moai

Moai szobrok újragondolva – Amikor a művészet találkozik a környezettudatossággal

Hogyan készültek a Rapa Nui legendás szobrainak modern verziói itong téglából?

Művészet és történelem találkozása

Milyen izgalmas, amikor egy művészeti projekt túlmutat önmagán! A 9-10. évfolyam ART specializációs óráján ezt tapasztalhatták meg a diákok, amikor a legendás Húsvét-szigeti Moai szobrok történetével és újraértelmezésével foglalkoztak.

A Rapa Nui tanulsága – Környezeti összeomlás első kézből

Miért pont a Moai szobrok? A Húsvét-sziget (Rapa Nui) története az egyik legtanulságosabb példa arra, hogyan képes egy társadalom saját környezetét és ezáltal önmagát is elpusztítani:

  • A sziget egykor erdőkkel borított paradicsom volt
  • A népesség növekedésével egyre több fát vágtak ki
  • A hatalmas Moai szobrok szállításához erdőket irtottak ki
  • A túlzott erőforrás-használat teljes környezeti összeomláshoz vezetett

Ez a történet, amit humánökológiai tanulmányaim során ismertem meg, tökéletes kiindulópont volt egy többrétegű művészeti projekthez.

Újrahasznosított anyagok – Művészet fenntartható módon

A diákok feladata az volt, hogy saját Moai szobrokat alkossanak – de nem akármilyen anyagból! Az iskolai építkezések során megmaradt itong téglákat használtuk alapanyagként. Így a projekt része lett:

  • Az újrahasznosítás gyakorlása
  • Fenntartható szemlélet átadása
  • Környezettudatos gondolkodás fejlesztése

Ez szép párhuzam a Rapa Nui történetével – míg ők feláldozták környezetüket a szobrokért, mi a környezetbarát megoldást választottuk.

Itongból művészet – A folyamat lépései

  1. Ismerkedés a történettel – A diákok megismerték a Moai szobrok kulturális jelentőségét és a hozzájuk kapcsolódó környezeti tanulságot
  2. Tervezés – Vázlatok, rajzok készítése a saját Moai-koncepciójukról
  3. Faragás – Az itong téglák megmunkálása, formába hozása
  4. Finomítás – Kele István tanár úr vezetésével a mikrocementezés technikájának elsajátítása
  5. Befejezés – A szobrok felületének finomítása, véglegesítése

Mikrocementezés – Amikor a technika találkozik a művészettel

A projekt különleges részét képezte a mikrocementezés technikájának megismerése. Ez a folyamat lehetővé tette, hogy:

  • Finomabb, szoborszerű felületet hozzunk létre
  • Részletgazdagabb alkotások születhessenek
  • A diákok új anyaggal és technikával ismerkedjenek meg

Kele István tanár úr vezetésével a diákok magabiztosan alkalmazták ezt az új tudást, így a nyers itong téglákból valódi műalkotások születtek.

Több mint művészet – Komplex tanulási élmény

Ez a projekt tökéletesen példázza, hogyan lehet összekapcsolni:

  • A művészeti tevékenységet
  • A történelmi és kulturális ismereteket
  • A környezettudatos gondolkodást
  • Az újrahasznosítás gyakorlatát

A végeredmény? Nemcsak gyönyörű szobrok, hanem elgondolkodtató, többrétegű alkotások, amelyek magukban hordozzák a Húsvét-sziget lakosságának tanulságos történetét is.

Műhelyvezető tanárok: Kollár Bori és Kele István
Résztvevők: 9-10. évfolyam ART specializáció
Időszak: 2025 tavasz